گیمیفیکیشن برای یادگیری به طور جدی نزدیک به یک دهه است که مورد استفاده قرار گرفته است، اما هنوز یک علامت سوال در مورد تاثیر و بازگشت سرمایه آن وجود دارد.
روندهای گیمیفیکیشن
گیمیفیکیشن استفاده از اصول و عناصر کلیدی بازی برای ارائه اهداف آموزشی مورد نیاز است. عناصر کلیدی مکانیک بازی که بخشی از Gamification برای یادگیری هستند عبارتند از:
در حالی که هنگامی که یاد می گیرید از آن لذت ببرید به خوبی با دانش پذیران هم گام می شود، این رویکردها اغلب توسط دنیای شرکت ها با شک و تردید به آن نگاه می شود.
از میان افسانههای مختلف مرتبط با کارهایی که گیمیفیکیشن میتواند انجام دهد یا نمیتواند انجام دهد، سه موردی را که بیشتر با آن مواجه شدهام فهرست میکنم.
گیمیفیکیشن در آموزش الکترونیکی واقعاً به یادگیرندگان کمک نمی کند
گیمیفیکیشن سرگرمی را به یادگیری اضافه می کند اما عملکرد یادگیرنده را افزایش نمی دهد.
گیمیفیکیشن فقط برای نسل های جدید جذابیت دارد.
واقعیت این است که آموزش مبتنی بر گیمیفیکیشن به خوبی طراحی شده به سازمان ها و فراگیران در سطوح مختلف کمک می کند.
ارزش از دیدگاه یادگیرندگان ارزشی که آموزش مبتنی بر گیمیفیکیشن به ارمغان میآورد با بازخورد کاربران نیز مجدداً تأیید میشود.
۸۰ درصد کارمندان از استفاده از نرم افزار گیمیفیکیشن در محل کار لذت می برند.
کارمندان احساس می کنند که گیمیفیکیشن آنها را به بازده بیشتر (۸۷%)، درگیرتر (۸۴%) و شادتر (۸۲%) در محل کار می رساند.
۷۵ درصد از پاسخ دهندگانی که اغلب بازی می کنند، بیشتر موافق بودند که اگر کارشان شبیه به بازی باشد، بهره وری بیشتری خواهند داشت.
کارمندان مسن تر نسبت به کارمندان جوان تر برای عناصر بازی انگیزه بیشتری دارند.
ارزش از دیدگاه سازمانی استفاده از Gamification برای یادگیری چندین مزیت را برای تیم های تحقیق و توسعه فراهم می کند.
گیمیفیکیشن یک استراتژی یادگیری بسیار جذاب است و زمانی که به درستی طراحی شود، به تیم های تحقیق و توسعه کمک می کند تا با نتایج یادگیری مواجه شوند (مشابه سایر استراتژی های مورد استفاده در آموزش الکترونیکی سنتی).
به دلیل ضریب تعامل بالاتر، استراتژی گیمیفیکیشن نرخ تکمیل بالاتر و همچنین فراخوانی و حفظ بهتری را فراهم می کند.
گیمیفیکیشن را می توان برای رسیدن به سطوح مختلف شناختی به کار برد، برای کمک به یادگیرندگان در یادگیری، تمرین، اعمال یا ارتقاء مهارت.
هنگامی که در یک دوره زمانی (تکرار با فاصله) اعمال می شود، می تواند باعث ایجاد تغییر رفتاری مورد نظر شود.
برای هر گرایش گیمیفیکیشن، نکات عملی در مورد چرایی و چگونگی استفاده از آنها ارائه میدهیم.
روند شماره ۱: بلوغ گیمیفیکیشن برای یادگیری
امسال نشان دهنده بلوغ استفاده از گیمیفیکیشن بدون هیاهویی است که تاکنون دیده ایم. به سن بلوغ می رسد و فراتر از نشان ها و تابلوهای امتیازات حرکت می کند.
امروزه، ساخت راهحلهای گیمیفیکیشن مؤثر به دلیل بلوغ ابزارهای تألیف، بسیار سادهتر و سریعتر (و ارزانتر) است.
چندین مورد استفاده وجود دارد که نشان میدهد چه استراتژی کار میکند و چه چیزی جواب نمیدهد.
همچنین تغییری از یادگیری مبتنی بر بازی با استفاده از تکنیکهای Gamification در سطوح مختلف وجود دارد.
نکات
تا حد زیادی مطابق با آموزش الکترونیکی سنتی، میتوانید از عناصر Gamification استفاده کنید
برای ایجاد مهارت و کسب مهارت.
برای کمک به کاربرد یادگیری در محل کار.
برای تأثیرگذاری بر تغییر رفتار (از طریق اجرای طولانی مدت).
روند شماره ۲: تسریع در پذیرش با افزایش یادگیری موبایلی و یادگیری خرد
این سال همچنین شاهد شتاب در پذیرش گیمیفیکیشن است زیرا سازمانهای بیشتری آموزش موبایلی را انتخاب میکنند و از قالبهای آموزشی مبتنی بر یادگیری خرد استفاده میکنند.
نکات
میتوانید روشهای گیمیفیکیشن را انتخاب کنید که اندازهی کمی دارند و برای گوشیهای هوشمند بهینه شدهاند.
آنها یادگیری را در حال حرکت ارائه می دهند و می توانند برای تسهیل استفاده در محل کار یا کمک به فراگیران در کسب مهارت طراحی شوند.
روند شماره ۳: دامنه وسیعتر برای حوزههای کاربردی
با استفاده از موارد موفقتر و بیشتر، تکنیکهای گیمیفیکیشن در سطوح مختلف اعمال میشوند.
نکات
می توانید از Gamification (جزئی یا کامل) به صورت زیر استفاده کنید
برای جالب کردن دوره های آموزش الکترونیک سنتی با استفاده از تکنیک های بازی سازی جزئی.
رویکردهای کاملاً Gamified برای رفع نیازهای آموزشی متنوع (شامل مداخله پشتیبانی رسمی، غیررسمی، مشارکتی و عملکرد).
برای حمایت و تقویت برنامه های ILT از طریق کمک های آموزشی Gamified.
پورتال های گیمیفی شده
یادگیری مبتنی بر بازی
من شتابی را در پذیرش گیمیفیکیشن می بینم، به ویژه در سه قالب اول به جای یادگیری مبتنی بر بازی.
پورتال های Gamified را می توان برای برنامه های خاص استفاده کرد. ما از آنها برای Induction و Onboarding با موفقیت استفاده کرده ایم.
روند شماره ۴: استفاده در آموزش های مختلف شرکتی
با بلوغ عمل گیمیفیکیشن، استراتژی های جزئی یا کاملا گیمیفیکیشن برای رفع اکثر نیازهای آموزشی شرکت استفاده می شود.
نکات
چندین مورد استفاده وجود دارد که اجرای موفقیت آمیز Gamification را برای یادگیری در آموزش های مختلف شرکتی نشان می دهد.
مطمئناً می توانید با استفاده از Gamification برای موارد زیر ارزیابی کنید:
Induction و Onboarding.
آموزش فروش.
آموزش رهبری.
آموزش مهارت های حرفه ای.
آموزش شبیه سازی کاربردی
آموزش انطباق.
روند شماره ۵: حرکت به سمت استفاده از تکنیک های گیمیفیکیشن NextGen
تکنیکهای گیمیفیکیشن نسل بعدی، ترکیبی از چندین روش پرفروش مانند Microlearning و Apps for Learning را برای ارائه آموزشهای تاثیرگذار منعکس میکنند.
نکات
به کارگیری این تکنیک ها به شما کمک می کند تا تاثیر منیفولد تمرینی خود را افزایش دهید.
گیمیفیکیشن در درازمدت: تغییر رفتار مستلزم استفاده از گیمیفیکیشن در مدت زمان طولانی است.
شما می توانید یک مسیر یادگیری ایجاد کنید که یادگیرنده را در طول چندین هفته / ماه / روز با این اهداف هماهنگ نگه دارد.
تأثیر را چند برابر کنید: برای جالبتر کردن سفر یادگیری، میتوانید رویکردهای همه جانبه مانند واقعیت مجازی یا فناوری پوشیدنی را به مجموعه خود اضافه کنید.
اهرمی بر گیمیفیکیشن مبتنی بر یادگیری خرد: به یادگیرندگان یک تجربه گیمیفیکیشن “بزرگ” بدهید که می تواند در حال حرکت مصرف شود.
اینها می تواند شامل یک چالش (مجموعه ای از سوالات Gamified) یا یک بازی خرد (نقشه برداری برای یک نتیجه خاص) باشد.
گیمیفیکیشن شخصی شده: بر اساس دانش فعلی (تأیید شده از طریق یک پیش آزمون)، می توانید مسیرهای یادگیری شخصی و بازی را برای فراگیران ارائه دهید.
گیمیفیکیشن مبتنی بر یادگیری اجتماعی: به یادگیرندگان اجازه دهید تا با همسالان خود برای مقابله با چالش همکاری کنند.
یا از کارشناسان پشتیبانی برای کمک به حل یک مشکل کمک کنید.
در پورتالهای Gamification سرمایهگذاری کنید: این پورتالها میتوانند برای ارائه مسیرهای یادگیری سفارشی و عناصر Gamification، Microlearning و Social Learning طراحی شوند.
بنابراین، چگونه می توانید آموزش مبتنی بر گیمیفیکیشن را برای خود کارآمد کنید؟
برای به حداکثر رساندن تأثیر آموزش مبتنی بر گیمیفیکیشن، خوب است که با یک تصویر بزرگتر کار کنید و از این تکنیک ها در سطوح مختلف استفاده کنید.
در اینجا اقداماتی وجود دارد که ما با موفقیت از آنها استفاده کرده ایم:
مرحله ۱: شناسایی موانع (درونی یا بیرونی) که ممکن است مانع از تغییرات مورد نیاز شود و در نتیجه سطوح انگیزه یادگیرندگان را بهبود بخشد.
مرحله ۲: با ارائه مسیرهای یادگیری مرتبط و شخصی شده، علاقه به یادگیری ایجاد کنید.
مرحله ۳: با استفاده از سناریوها، شبیه سازی ها و چالش ها، تجربیات یادگیری موثر ایجاد کنید.
مرحله ۴: برای بهبود عملکرد بازخورد ارائه دهید که می تواند به یادگیرندگان کمک کند که مکث کنند و فکر کنند یا راه خود را دوباره تنظیم کنند.
مرحله ۵: از پاداش ها و به رسمیت شناختن استفاده کنید تا حرکت و انگیزه یادگیرندگان را حفظ کنید و اطمینان حاصل کنید که آنها با احساس موفقیت کار را به پایان میرسانند.
مرحله ۶: برای تغییر موفقیت آمیز رفتار، تکرار را اجرا کنید.
گیمیفیکیشن یک استراتژی عالی برای ارائه یک تجربه یادگیری همه جانبه است. هنگامی که به خوبی طراحی شود، تجربه ای جذاب برای یادگیرنده فراهم می کند که عمل محور است، با اهداف یادگیری همسو است و به یادگیرندگان کمک می کند تا با احساس موفقیت کنار بروند.
امیدوارم این مقاله نکاتی را برای افزایش استفاده از راه حل های یادگیری مبتنی بر گیمیفیکیشن در سازمان شما ارائه دهد.