تعداد فزایندهای از سازمانها در سراسر جهان بیشتر بر یادگیری آنلاین به عنوان ابزاری مؤثر برای آموزش نیروی کار پراکنده خود در سطح جهانی تکیه میکنند.
البته، نمیتوان هر بار یک طراح بصری عالی را برای ایجاد آموزش الکترونیکی تأثیرگذار داشت.
اما اگر کمی زمان صرف کنید تا بفهمید چه چیزی باعث می شود دوره آموزش الکترونیکی فوراً بفروشد، مطمئناً به یکی نیاز ندارید.
در اینجا نکاتی وجود دارد که به شما کمک میکند بدون داشتن هیچ آموزش رسمی در طراحی ویژوال یا برنامههای فنی، یادگیری الکترونیکی مؤثر ایجاد کنید و همچنان بتوانید بلافاصله مخاطبان هدف خود را تحت تأثیر قرار دهید:
از تصاویر معنادار استفاده کنید
چه تجربه طراحی کم یا کافی داشته باشید، می دانید که با متن به عنوان داده اولیه، تصاویر به عنوان عناصر مکمل برای ایجاد تأثیر احساسی لازم عمل می کند.
برای رسیدن به این هدف نیازی نیست که یک طراح بزرگ باشید. فقط مطمئن شوید که از تصاویر مناسب برای پشتیبانی از محتوای خود استفاده می کنید.
بر اساس تحقیقات، تصویر مناسب می تواند تا شش برابر بیشتر از حد معمول به حفظ اطلاعات کمک کند. برای شروع با:
به جای استفاده از نقاط گلوله برای ارائه یک لیست از نوع محتوا، می توانید از یک سری تصاویر استفاده کنید.
به جای استفاده از تصاویر کلیپ آرت، عکس ها را ترجیح دهید تا ظاهر و احساس حرفه ای تری به دوره های آموزشی خود بدهید.
به جای استفاده از تصاویر تصادفی، تصاویر قدرتمندتر و مناسب تری را انتخاب کنید که احساسات لازم را برمی انگیزد.
یک قالب بدون حواس پرتی طراحی کنید
طراحی همه چیز در مورد دکوراسیون نیست. طراحی موثر آن چیزی است که فراگیران را ترغیب می کند تا به جای دکوراسیون، روی محتوا تمرکز کنند.
به گفته طراح گرافیک و نویسنده برجسته نانسی دوارت، ۹۰ درصد چیزی که شما به عنوان یک توسعه دهنده آموزش الکترونیکی ایجاد می کنید، ویرانگر است.
باید به آرامی و با احتیاط تمام عناصر نامربوط را جدا کرد. همیشه عاقلانه است که هنگام ایجاد یک الگو به اصول طراحی دوره پایبند باشید و از حواسپرتیهای غیرضروری که همیشه ذهن فراگیران شما را مختل میکند، اجتناب کنید.
اطمینان حاصل کنید که فضای سفید کافی وجود دارد
به گفته همه طراحان با تجربه و مشهور، فضای سفید به اندازه محتوای یک دوره آموزش الکترونیکی مهم است.
فضای سفید در نوع خود کامل است. نیازی نیست همیشه آن را پر کنید. اهمیت فضای سفید در این است که به دانش پذیران کمک می کند تا درک بهتری از آنچه مهم است و آنچه که نیست داشته باشند.
همچنین راه را برای درک بهتر و ارائه ایده ها در کنار طراحی یادگیری موثر هموار می کند.
مطالب را جدا کنید
افراد اغلب این اشتباه را مرتکب می شوند که تمام محتوا را در یک اسلاید فشرده می کنند.
در صورت نیاز به ارائه مطالب زیاد، همیشه توصیه می شود که محتوا را به چند اسلاید تقسیم کنید.
علاوه بر تضمین خوانایی بهتر، ظاهر و احساس دوره را نیز تا حد زیادی بهتر می کند.
از رنگ ها هوشمندانه استفاده کنید.
رنگ مهمترین عنصر طراحی بصری است. توانایی برانگیختن واکنش های مناسب از سوی مخاطبان را دارد.
همیشه توصیه می شود برای دوره خود از پس زمینه های ملایم و برای متن از رنگ های تیره استفاده کنید.
اضافه کردن رنگ های مختلف هرگز عاقلانه نیست. سه رنگ برای حفظ سادگی کافی است و در عین حال دوره شما را برای فراگیران جذاب می کند.
وب منابع زیادی برای ایجاد پالت رنگ مناسب برای دوره شما ارائه می دهد.
ثبات را حفظ کنید
افرادی که تجربه یادگیری یا طراحی زیادی ندارند، اغلب این اشتباه را می کنند که دوره هایی را ایجاد کنند که تم ها یا الگوهای رنگی نامتناسب دارند.
تغییر موضوع هر چند اسلاید، تنظیم خود را برای دانش پذیران دشوار می کند و در نهایت تمرکز خود را از دست می دهند.
در اینجا، ثبات باید کلیدی باشد. توسعهدهنده آموزش الکترونیکی باید از یک پالت رنگی استفاده کند و دانش پذیران را به سمت نقاط کانونی دوره راهنمایی کند بدون اینکه حواس آنها را با عناصر طراحی ناسازگار پرت کند.
سایر عناصر طراحی مانند فونت و پس زمینه نیز مهم هستند. کل ظاهر و احساس دوره باید به اندازه کافی جذاب باشد تا فراگیران را برای شرکت در دوره تشویق کند.
اطمینان حاصل کنید که فراگیران شما متمرکز هستند
هنگام طراحی دوره آموزش الکترونیکی، به خاطر داشته باشید که هر عنصر باید بر حرکت دانش پذیر به سمت هدف خود تمرکز کند.
از گرفتار شدن در فونت ها و رنگ ها خودداری کنید. تمرکز شما باید همیشه روی هدف اصلی باشد.
بنابراین، دیگر منتظر نمانید و این احتمالات را بررسی کنید تا به دوره خود توجهی که شایسته است داشته باشید.