هشت گرایش طراحی آموزشی و روند یادگیری
همانطور که همه ما برای یک سال هیجانانگیز دیگر در دنیای یادگیری و توسعه آماده میشویم، بیایید نگاهی به گرایشهای طراحی آموزشی و روندهای یادگیری که صنعت را شکل میدهند بیاندازیم.
۱٫ یادگیری شخصی برای شما
به عصر شخصی سازی خوش آمدید. برای سالها، آمازون محصولاتی را ارائه میدهد که ممکن است بر اساس خریدهای گذشته شما آن را دوست داشته باشید.
وقتی تبلیغات بر اساس جستجوهای اخیر ما در وب سایت ها و رسانه های اجتماعی ظاهر می شود، چندان شوکه نمی شویم.
برنامه خبری شما داستان هایی را بر اساس اولویت های موضوعی شما ارائه می دهد. نتفلیکس نمایشهای جدیدی را توصیه میکند و حتی بر اساس عادات تماشای شما، درصد «تطابق» را به شما میدهد.
بسیاری از چیزهایی که می بینیم، می شنویم و می خوانیم به طور خاص برای ما طراحی شده اند. چرا؟ دلیل آن ساده است، ما بیشتر اطلاعاتی را مصرف کنیم (و محصولی بخریم) که با نیازهای ما مرتبط باشد.
جای تعجب نیست که یادگیری شخصی مورد توجه قرار می گیرد. رقابت برای اشتراک ذهنی کارکنان سخت است.
به نظر میرسد ارائه برنامههای آموزشی متناسب با شخصی که مرتبط و به موقع هستند، نویدبخش است.
بنابراین، ما با این روند یادگیری کجا هستیم؟
آنی هادسون، معمار Solution SweetRush می گوید «من تقاضای زیادی برای یادگیری تطبیقی می بینم.
یادگیرندگان انتظار دارند محتوایی شخصیسازی شده باشد و به شدت ترجیح میدهند از روشهای آموزشی که شخصیسازی شدهاند یاد بگیرند.»
امسال، انتظار میرود که به لطف چتباتهایی مانند سیری و الکسا، بیشتر در مورد شخصیسازی مبتنی بر فناوری بشنویم، زیرا هوش مصنوعی (AI) از داستان علمی تخیلی به واژههای خانگی تبدیل میشود.
آنی هادسون میگوید که هوش مصنوعی برای توصیه بهترین منابع یادگیری برای هر یادگیرنده عالی است، که برای یادگیرندگان مفید است و به یک نقطه دردناک اصلی در یادگیری و توسعه میپردازد. «سازمانها از اینکه دسترسی به مواد آموزشی آنها یا یافتن آنها دشوار است، ناامید هستند، بنابراین پلتفرمهای یادگیری تطبیقی باعث میشوند تا بهترین و کاربردیترین مواد به بالاترین سطح برسند.»
فنآوری همچنین منابع یادگیری را قادر میسازد – باز هم، آنها با علایق فردی یادگیرنده و آنچه که او برای انجام بهتر کار باید بیاموزد، شخصیسازی میشوند.
در مورد آن فکر کنید. برای یادگیری مطالب جدید کجا می روید؟ گوگل؟ یوتیوب؟ سازمانها باید با تمام مقالات و ویدیوهای موجود در دسترس شما رقابت کنند – و این محتوا ممکن است با نحوه انجام کارتان مطابقت نداشته باشد.
امسال، ما شرط میبندیم که درباره پلتفرمهای سرپرستی، مانند EdCast، که منابع یادگیری را از منابع قابل اعتماد ارائه میکنند و از هوش مصنوعی برای یافتن و رتبهبندی محتوا استفاده میکنند، اطلاعات بیشتری خواهید شنید.
بسیاری از این استراتژیها از تغییر فرهنگهای یادگیری کاملاً مبتنی بر فشار – که در آن مدیریت تصمیم میگیرد کارکنان چه چیزی را باید بیاموزند و آنها را به سمت آنها سوق میدهد – به ادغام یادگیری مبتنی بر کشش، که روند دیگری در حال افزایش است، پشتیبانی میکند.
استفن جی. گیل، نویسنده کتاب «ذهن در کار مدیریت برای موفقیت در اقتصاد دانش»، یادگیری مبتنی بر کشش را به عنوان یک رویکرد غیرمتمرکز و از پایین به بالا توصیف می کند که در آن کارکنان به اطلاعات مورد نیاز خود در صورت نیاز دسترسی پیدا می کنند.
به عبارت دیگر، شما، یادگیرنده، تصمیم می گیرید که برای انجام بهتر کار خود چه چیزهایی را بدانید و سازمان شما ابزارها و منابعی را برای کمک به یادگیری شما ارائه می دهد.
شما بر اساس تمایل خود برای یادگیری، انگیزه درونی خود عمل می کنید، که به شما کمک می کند توجه کنید و اطلاعات را بهتر حفظ کنید.
همه اینها ممکن است شما را با یک سوال سوزان مواجه کند آیا باید صدها هزار یا میلیون ها دلار برای ساخت یا خرید فناوری برای پشتیبانی از شخصی سازی هزینه کنم؟
کارشناسان ما می گویند لزوماً.
Clare Dygert، مدیر طراحی آموزشی SweetRush می گوید «روند، شخصی سازی یادگیری است، نه روش خاصی برای انجام آن، که می تواند چیزهای زیادی باشد.
مطمئناً، شخصیسازی مبتنی بر فناوری برای برخی سازمانها مورد توجه قرار میگیرد (کلر دایگرت نمونههایی از «محتوای توصیهشده، ویدیوی تعاملی، طراحی واکنشگرا، تجزیه و تحلیل یا یادگیری تطبیقی» را ذکر میکند)، اما روشهای شخصیسازی با فناوری پایین به همان اندازه مهم خواهند بود.
او پیشبینی میکند که L&D به جای تسهیل در رویدادهای ILT و vILT، استفاده از «مسیرهای یادگیری، گروههای وابستگی، محتوای مشارکتکننده یادگیرنده، و مربیگری» را بررسی خواهد کرد.
جان کلیو، Ph.D.، یک تکنسین آموزش الکترونیکی در SweetRush، موافق است «یک مثال ارزیابی دوره ای دانش یک یادگیرنده در یک ماژول آموزش الکترونیکی و ارائه منابع اضافی یا آموزش فقط در صورت نیاز است.
بنابراین اگر فردی به وضوح مهارت دارد، وقت او را تلف نمیکنید. این به فناوری جدید نیاز ندارد. این به سادگی یک روش متفاوت برای طراحی است.”
۲٫ ملاقات با فراگیران در جایی که هستند
بیایید به یکی از چالش های کلیدی برای یادگیری حرفه ای ها برگردیم: رقابت برای اشتراک ذهنی کارکنان.
خواستههای شغلی، اطلاعاتی که از هر جهت میآید، و به زندگی شخصی پرمشغلهمان اشاره نکنیم، فرصت کمی برای تمرکز بر یادگیری به ما میگذارد. تحقیقات برسین توسط Deloitte نشان می دهد که “در یک هفته معین، کارمندان کمتر از ۲۵ دقیقه زمان می گذارند تا واقعاً سرعت خود را کاهش دهند و یاد بگیرند.”
کی و کجا وقت داریم؟ در اتوبوس یا هواپیما. در ماشین. درست قبل از آن ملاقات با یک مشتری جدید.
به نظر میرسد که برای همه ما تلفن و تبلتهایمان بهترین دوستانمان نیز هستند، و هر جا که بتوانیم، چند دقیقه را از اینجا و آنجا استفاده میکنیم تا خودمان را بهتر کنیم و دانش خود را افزایش دهیم.
کریس نلسون، مدیر خلاق SweetRush، میگوید: «با برنامهریزیهای انعطافپذیر فزاینده، نیاز به یادگیری که به میز متصل نیست، بسیار بیشتر است.
پس جای تعجب نیست که در چند سال گذشته، ما شاهد افزایش قابل توجه و مداوم تقاضا برای یادگیری تلفن همراه و یادگیری خرد بوده ایم.
مطمئنا، اینها دیگر بچه های جدید در بلوک نیستند. اما در این حوزهها، شاهد ظهور روندهای جدید هستیم.
طراحی یادگیری موبایلی در حال تغییر به سمت طراحی یادگیری با موبایل است. Emma Klosson، طراح آموزشی SweetRush میگوید: «قبلاً ما برای دسکتاپ طراحی میکردیم و به این فکر میکردیم که چگونه به یک تجربه تلفن همراه تبدیل میشود. اما ما واقعاً باید برعکس به مسائل فکر کنیم.»
اندی لاپیج، طراح آموزشی در SweetRush، میگوید که این انتقال باعث تغییر جمعیتشناسی در محل کار و تکثیر دستگاهها شده است. نسل های آینده تأثیر فزایندهای بر نحوه مصرف یادگیری دارند.
تلفن ها و تبلت ها همه جا هستند و مردم بیشتر از دسکتاپ های سنتی به آنها مراجعه می کنند.
نکته کلیدی برای طراحان آموزشی واقعاً تغییر در طرز فکر و تمرکز شدید بر تجربه یادگیری و تجربه کاربر است.
اما کلوسون میگوید: «ما باید در مورد آنچه ممکن است تجدید نظر کنیم، و به جای اینکه [تلفن همراه] را یک روش محدودکننده بدانیم، باید به آن بهعنوان راه اصلی یادگیری بیشتر مردم در این روزها فکر کنیم.»
تبدیل انبوهی از محتوا به ریز یادگیری برای هر طراح آموزشی یک چالش است، اما ماهیت به موقع آموزش های کوچک باعث می شود این گرایش طراحی آموزشی مورد توجه دانش پذیران قرار گیرد.
سازمان ها در حال دریافت پیام هستند. گیل آیزنشتاین، طراح آموزشی SweetRush میگوید: «در میان کارفرمایان به رسمیت شناخته شده است که یادگیری الکترونیکی طولانی باعث میشود که یادگیرندگان از شلنگ آتشنشانی بنوشند».
ایده این است که، در دنیایی که به سرعت در حال تغییر است و به طور فزاینده ای یادگیرنده محور است، چگونه اطلاعات مرتبطی را به مردم به طور مداوم ارائه می دهید که آنها بتوانند به جای نشستن پشت میز شام، آنها را به عنوان بوفه یا ماشین خودکار مصرف کنند؟ جان کلیو می پرسد.
تحقیقاتی که سال گذشته توسط Bersin توسط Deloitte منتشر شد، نشان میدهد که زمان و مکانی هم برای یادگیری کلان و هم برای یادگیری خرد وجود دارد: زمانی که میخواهید یک «دامنه کاملاً جدید» یاد بگیرید یا در نقطه عطف شغلی هستید (شغل جدید، ارتقاء). ; زمانی که «اکنون به کمک نیاز دارید» و اطلاعاتی را مصرف میکنید که «۱۰ دقیقه یا کمتر» طول میکشد.
بنابراین در حالی که ممکن است این روند ما را به سمت یادگیری خرد سوق دهد، متخصصان یادگیری و توسعه باهوش میدانند که چه زمانی آموزش بهموقع و بر اساس تقاضا راهحل مناسبی است و چه زمانی برای حمایت از رشد و انتقال شغلی عمیق برویم.
۳٫ مکان هایی که می روید – در واقعیت های جدید
اگر شروع به رتبهبندی این روندهای یادگیری در مقیاس گرمایی کنیم، تجربیات همه جانبه، واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) تقریباً در آتش خواهند بود.
تقریباً همه کارشناسان ما پیشبینی کردند که امسال شاهد فعال شدن برنامههای یادگیری توسط فناوریهای نوظهور خواهیم بود.
کریس نلسون میگوید: «احتمالاً شرکتهای زیادی وجود خواهند داشت که بخواهند آب را آزمایش کنند.
در حالی که VR و AR هر دو در چند سال گذشته دروازه را پاک کردند، AR ممکن است امسال با پذیرش بیشتری پیش رود.
اندرو کوبای، مهندس ارشد در SweetRush میگوید: «[AR] هنوز جدید است، اما دستگاههای بیشتری از آن پشتیبانی میکنند، و استفاده از آن سادهتر از VR است.
قبلاً به استفاده از هوش مصنوعی برای شخصی سازی بیشتر اشاره کردیم. یکی دیگر از کاربردهای AI که در حال پیشرفت است، استفاده از این فناوری برای ایجاد تجربیات یادگیری بهتر است.
آدریان سوتو، مدیر فناوریهای آینده در SweetRush Spark (بخش ما که به فناوریهای نوظهور اختصاص دارد)، میگوید که هوش مصنوعی پتانسیل فوقالعادهای برای «توسعه مربیان یادگیری خودکار و شبیهسازیهای یادگیری واقعیتر» دارد.
۴٫ فیلم کتاب درسی را کشت
پابلو بارانتس، مدیر خلاق SweetRush میگوید: «آمار به ما میگوید که استفاده از ویدیو به سرعت در حال رشد است. او به تحقیقاتی اشاره میکند که نشان میدهد «محتوای ویدیویی بیشتری در ۳۰ روز نسبت به تولید شبکههای تلویزیونی بزرگ ایالات متحده در ۳۰ سال گذشته آپلود میشود».
پلتفرمهای رسانههای اجتماعی مانند فیسبوک و اینستاگرام که با محتوای نوشتاری و تصاویر ثابت شروع به کار کردند، شاهد محبوبیت ویژگیهای پخش ویدیوی بلادرنگ خود بودند.
وقتی صحبت از ویدیو به عنوان یک روش یادگیری به میان میآید، آیا این یک مورد جدید است؟ بالغترها (از نظر سنی) در میان ما، نشستن در یک اتاق کنفرانس غمگین، تماشای یک ویدیوی نصب یا ایمنی در VHS را به یاد میآورند.
این روزها، CreativeLive و دیگران ویدئوهای کامل و به سبک سخنرانی را برای یادگیری ارائه می دهند. چه چیزی تغییر کرده است؟
پاسخ ساده است. ما شاهد تکامل ویدیو هستیم که آن را با روندهای دیگر ترکیب می کنیم.
ویدئو + ریزآموزش = بخشهای ویدئویی با اندازه کوچک که در کنار هم، دوره جامعتری را تشکیل میدهند.
کتابخانههای ویدیویی درخواستی به دانش پذیران اجازه میدهند تا موضوعات خاص و ویدیوهایی را که نیازهای به موقع آنها را برآورده میکنند، جستجو و پیدا کنند.
ویدئو + یادگیری اجتماعی = فیلمبرداری و پخش زنده از کلاس درس در زمان واقعی و اجازه دادن به دانش پذیران در مکان های دیگر برای مشارکت در نظرات و سوالات، و ایجاد یک تجربه کلاسی غنی تر و فراگیرتر.
ویدیو + داستان سرایی = ویدیو و انیمیشن زنده که داستانی را روایت می کند که برای دانش پذیران باعث افزایش تعامل و عمیق تر شدن ارتباط با مطالب می شود.
انیمیشن کمهزینه همچنین میتواند به برنامههای یادگیری بازاریابی کمک کند.
همه ما اکنون یک دوربین فیلمبرداری در جیب خود داریم و توزیع رایگان و آسان است، بنابراین این روندهای یادگیری مطمئناً در کانون توجه قرار خواهند گرفت.
۵٫ داده ها: جمع آوری، تجزیه و تحلیل، و تجسم
آیا واقعاً به باهوش تر کردن مردم اهمیت می دهید؟ اگر این کار را انجام میدهید، کارشناسان ما به شما پیشنهاد میکنند که تمرکز خود را روی یادگیری علم داده متمرکز کنید.
بهجای طراحی ساده آموزش، گسترش آن و امید به کارکرد آن، یعنی اولین حدس زدن در مورد نیازهای یک یادگیرنده، از آموزش برای جمعآوری دادههایی در مورد نحوه تفکر، باور و عمل مردم استفاده کنید، برای مثال، در موقعیت های شبیه سازی شده جان کلیو می گوید، سپس از این داده ها برای تصمیم گیری های آموزشی بیشتر استفاده کنید.
اندرو کوبای موافق است و داده ها را “ابزار بسیار بسیار قدرتمندی برای تجزیه و تحلیل می داند که می تواند به بهبود آموزش الکترونیک در هر شرکتی کمک کند.”
سیستمهای ردیابی سفارشی با استفاده از Experience API (xAPI) میتوانند به جمعآوری دادهها درباره تجربیات یادگیری و ایجاد راهحلهای انعطافپذیرتر کمک کنند.
اندرو کوبای اذعان میکند که پذیرش به کندی پیش میرود، اما پیشبینی میکند که امسال بیشتر درباره آنها خواهیم شنید.
بیایید به کار درخشان ادوارد توفت باز گردیم، زیرا داده های یک صفحه گسترده واقعاً به کسی کمک نمی کند.
اگر بخواهیم از داده ها به طور موثر استفاده کنیم – چه برای بهبود آموزش یا در آموزش واقعی – تجسم داده ها به عنوان یک روند یادگیری مورد توجه قرار می گیرد.
۶٫ کلاس درس جدید
آیا با وجود تمام گزینههای یادگیری دیجیتال و آنلاین، شاهد کاهش آموزش توسط مربی هستیم؟ کارشناسان ما می گویند نه. اما روندهای یادگیری ادامه دارند – و در حال ظهور هستند – که “کلاس درس جدید” را برای سال های آینده شکل خواهد داد.
گیل آیزنشتاین میگوید: «با توجه به استفاده گسترده از فنآوری جلسات مجازی و توانایی برقراری ارتباط آسان با همکاران در سراسر جغرافیایی، دورههای کلاس درس زنده تحت رهبری مربیان بیشتر و بیشتر به آموزشهای مجازی تحت رهبری مربی تبدیل میشوند.»
آموزش مجازی تحت هدایت مربی (vILT) همچنین باعث صرفه جویی در هزینه ها می شود و در عین حال ارتباط زنده را با مربیان و همتایان حفظ می کند.
اما نقطه ضعف vILT این است که مخاطب دیگر در کلاس درس فیزیکی شما اسیر نیست، که آنها را در معرض دستگاه های جلب توجه، ایمیل و درخواست های چت پینگ قرار می دهد.
برای مبارزه با این، یک روند رو به افزایش، ادغام دستگاه های تلفن همراه در کلاس مجازی است.
کلر دایگرت میگوید روند دیگری که در کلاس درس جدید شروع به دیدن آن کردهایم، «مربیان به عنوان مربی در مقابل تسهیلکننده» است.
در یادگیری ترکیبی، ما اغلب شاهد یک کلاس درس معکوس هستیم که در آن پیش کار آموزش الکترونیکی شامل محتوای مبتنی بر دانش است و بخشهای کلاس روی مهارتها و تمرین تمرکز میکنند. این امر نقش مربی را از ارائه یک سخنرانی به حمایت و مربیگری فراگیران در حین تمرین مهارت های جدید تغییر می دهد.
اما کلوسون میگوید این رویکرد واقعاً تأثیرگذار است، «نه تنها از دیدگاه شرکتکنندگان، بلکه از دیدگاه مربی». او میگوید مربیان «گزارش میکنند که بحثها و فعالیتهای انجامشده در بخش کلاس درس در سطح بسیار بالاتری است».
۷٫ بستن شکاف خلاقیت در طراحی آموزشی
با این روشها و فنآوریهای جدید، تقاضا برای خلاقیت در تب بالا است. دور شدن از آموزش الکترونیکی مبتنی بر اسلاید به سمت تکنیکهایی مانند داستانگویی و گیمیفیکیشن، و طراحی برای یادگیری موبایل، ریزآموزش، ویدئو و VR/AR، به معنای تغییر سریع در کار روزانه یک طراح آموزشی است.
کلر دایگرت میگوید: «شرکتها از ما میخواهند که به آنها کمک کنیم تا بیشتر شبیه ما شوند – از ما بخواهیم آنها را در مورد چگونگی ایجاد تیمهای بسیار خلاق راهنمایی کنیم. “آنها نه تنها می خواهند بفهمند که ما چه کار می کنیم، بلکه می خواهند بفهمند که چگونه آن را انجام می دهیم.”
خلاقیت از کجا می آید؟ و چگونه میتوانیم به طراحان آموزشی و تیمهای آموزش الکترونیکی کمک کنیم؟
یک گرایش طراحی آموزشی در حال افزایش، استفاده از استراتژی های خلاقانه تفکر طراحی برای ایجاد تجربیات یادگیری جذاب تر و تاثیرگذارتر است.
رزا راموس، مدیر خلاق SweetRush، پیشنهاد میکند که تفکر طراحی میتواند «هنگامی که دورهها یا تجربیات یادگیری را توسعه میدهیم، به خلاقیت و اعتماد به نفس ما کمک کند».
جان کلیو میگوید: «تفکر طراحی تماماً تمرکز بر تجربه یادگیرنده در ایدههای شماست.
در SweetRush، ما اصولی را که پایهای برای خلاقیت در کارمان ایجاد میکنند، تقطیر کردیم. اولین مورد، «با کفشهای آنها قدم بردار»، به منظور تشویق طراحی یادگیرنده محور از طریق همدلی، یک اصل مهم تفکر طراحی است.
۸٫ Reimagine، Redesign، Redeploy
همه ما می توانیم قبول کنیم که در زمان تغییرات سریع زندگی می کنیم – و برای بسیاری از شرکت ها، این نیاز رو به افزایش برای بازاندیشی یادگیری و طراحی مجدد برنامه را به وجود می آورد.
بسیاری از سازمان ها وقت می گذارند تا به فرهنگ یادگیری خود به عنوان یک کل و همچنین اثربخشی برنامه های موجود خود نگاه کنند.
اما کلوسون میگوید: «این کار شامل بازگشت به اصول اولیه و بررسی نقشها و مسئولیتها و دانش، مهارتها و رفتارهای مرتبط مورد نیاز برای موفقیت و تفکر در مورد تغییر روشهای یادگیری و ترجیحات یادگیرندگان و سازمانها است».
مقاله ای در مجله Chief Learning Officer که برنده سال ۲۰۱۷ Learning Elite Deloitte را برجسته می کند، نشان می دهد که این شرکت در طراحی مجدد برنامه نگاه مطلوبی دارد.
برداشت آنها این است که «نگاه انتقادی به برنامهای که چند سالی است اجرا شده تا در نظر بگیریم که چگونه فناوری میتواند برنامه را زنده کند و بهترین راه برای افزایش عملکرد چیست، کار درستی است.»
چگونه این گرایش ها به هم می رسند: یادگیری به عنوان یک سفر
هدف ما از این مقاله برجسته کردن گرایشهای خاص طراحی آموزشی، و به طور کلی، گرایشهای یادگیری است، که احتمالاً امسال شاهد تقاضا یا علاقهای رو به رشد برای آنها خواهیم بود.
اما هیچ یک از این روندها در خلاء وجود ندارد و موفق ترین سازمان ها نحوه استفاده از آنها را به شیوه ای یکپارچه و جامع در نظر خواهند گرفت.
جان کلیو میگوید: «یادگیری فرآیندی است که بهجای تلقی یادگیری بهعنوان یک رویداد یکباره، در طول زمان، از طریق روشهای رسمی، غیررسمی و خود تداومیافته اتفاق میافتد».
“یادگیری به عنوان یک سفر، فراتر از بیرون راندن یک توالی خطی از ماژول ها است. این به معنای ایجاد مجموعهای از تجربیات است: ماژولهای آموزشی، سرپرستی، رسانههای اجتماعی و بازخورد، رویدادها، و تجزیه و تحلیل مداوم دادهها برای درک اینکه افراد در کجا هستند و میخواهند به کجا بروند.
این یک چشم انداز استراتژیک است که پیش بینی می کنیم مدیران ارشد آموزش در سراسر جهان شروع به پذیرش آن کنند.