راه های بالا بردن کیفیت و جذابیت کلاس های آنلاین

تهیه شده توسط تحریریه کلاس روم

در این مطلب سعی داریم به ذکر نکاتی جهت افزایش راندمان کلاس های آنلاین و کمتر کردن سطح استرس و در نهایت ایجاد فضای یادگیری آنلاین مناسب تر، بپردازیم.

محیطی صمیمی و گرم ایجاد کنید

متخصصان علوم اعصاب اجتماعی و مشاهدات مربوط به تروما، تایید می کنند که: دانش آموزان وقتی به آموزش علاقه بیشتری نشان می دهند که از نظر عاطفی و جسمی منظم بوده، به یکدیگر احساس تعلق نموده و فرصت هایی برای تعاملات معنادار داشته باشند. در کلاس های مجازی به علت اینکه معلم حضور فیزیکی ندارد و از طریق صوت و یا تصویر با دانش پذیران در ارتباط است، داشتن لحنی صمیمانه و ایجاد فضای گرم و مناسب می تواند میزان یادگیری دانش پذیران را تا حد زیادی افزایش دهد. بهتر است مدرسین فضای خود را به گونه ای مهیا کنند که هنگام ارتباط تصویری تمام چهره ی آنها مشخص باشد و برای بهتر شدن تصویر نور بر صورت بتابد. در کلاس های آنلاین مرزهای خصوصی کمتری وجود دارد بنابراین به اشتراک گذاشتن تصاویری محدود از خانواده یا حیوانات خانگی و یا یک تابلوی یا گلدان مورد علاقه شما می تواند نمونه مناسبی برای معاشرت باشد.

در هنگام تدریس بهتر است تکیه کمتری به اسلایدها و تصاویر داشته باشید و از به اشتراک گذاردن چهره و ویدئوی خود غافل نشوید چرا که استفاده مداوم از اسلاید و متن و تصاویر درسی باعث خستگی و کلافگی می شود و این رابطه تعاملی را دچار اشکال می کند.

به صورت مداوم وضعیت دانش پذیران را چک کنید

برای شروع کلاس آنلاین مناسب است که به صورت یکباره و مستقیم وارد بحث درسی نشوید و به سرعت تدریس را شروع نکنید. اجاره دهید کمی نفس تازه شود و افراد با محیط کلاس هماهنگ شوند. مثلا به اشتراک گذاشتن چند جمله ی انگیزیشی و الهام بخش یا یک موسیقی یا ویدئویی کوتاه و جذاب می تواند فضای کلاس را برای شروع درس آماده تر کند. همین طور در موارد لازم حتما دانش پذیران را مورد بررسی و رصد قرار دهید. میتوان راهکارهایی را تدارک دید که بتوانند به صورت ناشناس بازخورد نشان داده و در کلاس سهیم شوند. تلاش کنید موقعیت هایی را برای تعامل با دانش پذیران فراهم کنید مثلا مکث کنید و از آنها بخواهید نظراتشان را اعلام کنند. در پایان آموزشتان، با یک فعالیت انعکاسی کلاس را به اتمام برسانید. دانش آموزان می توانند در مورد چند هدف مورد نظرشان و راه های دستیابی به آنها صحبت کنند یا با چند کلمه، قدردانی از کسی یا صحبت از چیزی را در چت به اشتراک بگذارند.

فراموش نکنید که استرس قابل انتقال است، آرامش خاطر مدرس بیش از آنچه تصور کنید بر دانش پذیران تاثیر دارد. با کمتر کردن سرعت تدریس، مکث نمودن میان جملات، لبخند زدن، کنترل اضطراب می توانید بستری مناسب تر جهت تدریس فراهم کنید. می توانید در بین تدریستان قبل از هر مبحث جدید استراحت کوتاهی داشته باشید. اگر در میان تدریس پریشان بوده و یا اضطراب داشته باشید دانش پذیران به خوبی متوجه خواهند شد. بهتر است برنامه هایی را که نیازی به آنها نیست ببندید که در میانه کلاس باعث شلوغی و سردرگمی و استرس شما نشود. دانش پذیران ممکن است سطح استرس بالاتری داشته باشند پس بهتر است که در مورد فرآیند آموزشی خود شفاف عمل کنید.

تمرکز بیشتر روی نکات مثبت

در آخر، سعی کنید زمانی را صرف نمایش و تقویت جنبه های مثبت “حالت عادی” جدید خود کنید. بسیاری از معلمان در انتهای کلاسشان از افزایش ارتباط خود با والدین، دانش آموزان و یکدیگر خبر می دهند. برگزاری جلسات پشتیبانی اولیای دانش آموزان به طریق آنلاین آسانتر است. این روزها کنفرانس اولیا و مربیان شاهد مشارکت بیشتری هستند. همانطور که مارگارت ویتلی نوشته: “می توان بدون آگاهی از اینکه آینده چگونه خواهد بود، برای آن آماده شد. بهترین راه جهت آمادگی در مقابل ناشناخته ها، ممارست در بهبود کیفیت روابط ما، چگونگی شناخت ما از یکدیگر و اعتماد ما به یکدیگر است.”

کلاس روم تلاش دارد با ایجاد بستری مناسب در زمینه کلاس های آنلاین گامی موثر و مفید در جهت ارتقای سطح آموزشی ایران عزیزمان بردارد. تیم پشتیبانی کلاس روم همواره همراه و پاسخگوی سوالات شما عزیزان است.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: