نکاتی مهم برای مدرسان کلاس های آنلاین

تهیه شده توسط تحریریه کلاس روم

مدرسین در آموزش و یادگیری دانش پذیران نقش به سزایی دارند و این امر نه تنها در کلاس های حضوری، بلکه در کلاس های آنلاین نیز حائز اهمیت است و چه بسا در روش آنلاین نقش پر رنگ تری نیز دارند. با این حال بسیاری از مدرسین و اساتید این امر را نادیده گرفته و توجهی به آن ندارند. مثلا اهمیتی به مشارکت دانش پذیران در بیان مطالب درسی نمی دهند و یا از امکانات و بستر های آموزش از راه دور استفاده مناسبی نمی کنند. در این مطلب روی صحبت ما با مدرسین و اساتید کلاس های آنلاین است تا بتوانیم قدمی مثبت جهت بهبود عملکرد در آموزش مجازی برداریم.

۱- بهتر است طرح درسی از پیش تعیین کنید

بهتر است برای نتیجه گیری بهتر از تدریس خود و همچنین بهبود امر یادگیری در دانش پذیران از ایتدا اهداف و برنامه های درسی و انتظارات خود را در طول دوره های مجازی بیان کنید تا از ابتدای کار، مسیر تدریس شما مشخص باشد.

۲- مطالب را ساده و بی پیرایه بیان کنید

یکی از مهم ترین نکات در امر تدریس و انتقال مفاهیم رعایت اصل ساده گویی است. هرچند این امر در تمام روش های تدریس صادق است اما در آموزش مجازی به دلیل نبود ارتباط چهره به چهره ای و مدت زمان محدودتر این اصل اهمیت بیشتری پیدا می کند.

۳- فقط متکلم وحده نباشیم

از آن جایی که معمولا مدت زمان در کلاس های مجازی کوتاه تر است به همین علت ممکن است مدرسین برای از دست ندادن زمان بیش از اندازه به ارائه مطالب بپردازند. این کار تنها باعث خستگی دانش پذیران شده و آنها را به شدت منفعل می سازد.

۴- دانش پذیران را در بحث ها شرکت دهید

بهتر است دانش پذیران نیز در یحث ها شرکت داشته باشند و اظهار نظر کنند. این امر نه تنها شما را از متکلم وحده بودن نجات می دهد بلکه محیط کلاس را پویاتر می نماید و برای آنها حس حضور ایجاد می کند.

۵- دانش پذیران را دچار چالش نمایید

سعی کنید مطالب چالش برانگیز تری را در دوره های غیرحضوری مطرح کنید. این امر علاوه بر بالاتر بردن سطح آموزش و تدریس شما، به دانش پذیران نیز کمکی شایسته می کند.

۶- استفاده صحیح از سامانه های آموزش مجازی

همانطور که احتمالا می‌دانید، نرم‌افزارهای آموزش مجازی نظیر Adobe Connect ،BigBlueButton و LMS ها، امکانات بسیاری را در اختیار اساتید می‌گذارند. امکاناتی مانند ارتباط ویدیویی و صوتی، اشتراک‌گذاری فایل‌های گوناگون و… این کار کمک به سزایی در انگیزه دادن به دانش پذیر برای استفاده از آموزش مجازی خواهد کرد.

اساتید و معلمان عزیز می‌توانند با رعایت این نکات تجربه دلنشینی از آموزش مجازی داشته باشند و بازخوردهای مثبتی از دانش پذیران خود دریافت کنند.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: