مجموعه های آموزشی به طور مداوم در حال تغییر و پیشرفت در زمینه آموزش های آنلاین و ترکیبی و نحوه تنظیم دوره های آنلاین رایگان برای تغییر بخش آموزش عالی هستند.
یادگیری آنلاین نه تنها به محتوای خوب و تخصصی نیاز دارد، بلکه به یک سامانه آموزش الکترونیکی مناسب برای مدیریت پشتیبانی از آن هم نیاز دارد. این سامانه های آنلاین باید به روشی طراحی شوند که استفاده از آنها آسان باشد و یادگیری دانش پذیران را افزایش دهد.
یادگیری سیستماتیک
دو نوع سامانه وجود دارد که دانشجویان دانشگاه از آنها استفاده می کنند. یکی سیستم مدیریت یادگیری یا LMS و دیگری دوره آنلاین باز در حال ظهور که همچنین به عنوان موک MOOC شناخته می شود.
LMS در سراسر دانشگاه برای قرار دادن آنلاین مطالب دوره با پرداخت هزینه به دانشجویان استفاده می شود. این برای مدیریت، ارتباط بین دانشجویان و استادان استفاده می شود ، همچنین شامل محتوای یادگیری مانند متن ، ویدئو و آزمونهای کوتاه یا بازی ها است. دوره آنلاین آزاد تقریباً با همان تأکید بیشتر بر آموزش و بازخورد همسالان بسیار مشابه سیستم قبل است اما برای هر دانش پذیر رایگان است.
چالش های خاصی در طراحی LMS یا سایت دوره های آنلاین وجود دارد، چرا طراحی آن می تواند رویه های تدریس و تعامل دانش پذیران را تحت تأثیر بگذارد. ما باید این سیستم ها را در چارچوب تعهد به آموزش خوب و یادگیری “عمیق” ارزیابی کنیم و این فقط به معنای نظرسنجی های معمولی از دانش پذیران نیست.
دانشگاه ها و ارائه دهندگان دوره ها باید نیازهای یک گروه دانشجویی را که به طور فزاینده ای که دارای سلایق و روش های یادگیری متنوع است درک کنند، تا بتوانند سایت های دوره آنلاین و LMS خود را بر این اساس طراحی کنند.
موانع یادگیری
موانع بالقوه زیادی برای یادگیری در روش آنلاین وجود دارد. تحقیقات نشان داده است که مسائل اداری ، تعامل اجتماعی ، مهارت های دانشگاهی ، مهارت های فنی ، انگیزه یادگیرنده ، وقت و پشتیبانی از مطالعات ، هزینه و دسترسی به اینترنت و مشکلات فنی ، می تواند در یادگیری آنلاین دانشجویان به طور جدی تاثیرگذار باشد.
مطالب گفته شده در واقع بخشی از وسعت مسائل انسانی ، فنی ، آموزشی و نهادی را نشان می دهد که مشکلات پیش روی دانشگاه ها را نشان می دهد.
فقط با یافتن بستر مناسب نمی توان به چنین سوالاتی پاسخ داد. و همانطور که محققان تقریباً یک دهه قبل اشاره كردند ، این به معنای قرار دادن ساده مطالب آموزشی در وب نیست ، بلكه تغییر به سمت استفاده از تعامل با استفاده از فن آوری است. تنها برخی از دانشگاه ها پیام استفاده و هدفها را جدی گرفته اند.
یادگیری سفارشی
انتخاب پلتفرم و میزان انعطاف پذیری که می توان با آن آموزش را سفارشی کرد بسیار اهمیت دارد. سامانه های مدیریت آموزش الکترونیکی تجاری LMS، مانند Blackboard ، یا سامانه های مدیریت آموزش الکترونیکی رایگان مانند Moodle ، درجات مختلفی از انعطاف پذیری و ساختار را ارائه می دهند که ممکن است در ارائه موثر و استفاده از مطالب درسی کمک کند یا نکند.
چنین سامانه هایی ممکن است با فن آوری های موجود وب مانند Youtube یا Facebook که دانشجویان قبلاً با آنها آشنا شده اند ، ادغام شوند. کریس داوسون در ZDNet Education اخیراً به سه موضوع اساسی برای افزایش پذیرش و استفاده از سیستم عامل های یادگیری اشاره کرده است.
ادغام با ابزارهای موجود وب: به عنوان مثال فیس بوک ، پاسخ های بهتر به خواسته های مدرسین برای ابزارهایی مانند ضبط محتوای درس ، و در نظر گرفتن صرفه جویی در هزینه با انتقال به سیستم های ساده تر و مقرون به صرفه.
طراحی ضعیف
این سوال که بهترین سایتهای آموزش آنلاین کدامند ، تا حدی توجه را از موضوعات اساسی دور می کند. به نظر می رسد طراحی وب اصولا در سایت های دانشگاه ضعیف است.
به عنوان مثال دانش پذیران به استفاده مداوم از LMS اهمیت می دهند. حال دانشکده باید رهنمودهایی داشته باشد که منجر به استفاده از LMS به روشهای مناسب و سازگار شود. محققان براون و ولتز پیشنهاد می کنند که شش بعد اصلی باید مورد توجه قرار گیرند:
۱- ایجاد فعالیت های یادگیری غنی
۲- قرار دادن فعالیت ها در یک روند داستانی جالب
۳- فراهم کردن فرصت های معنی دار برای تأمل دانش پذیران و انتقاد شخص ثالث
۴- در نظر گرفتن فن آوری های مناسب
۵- اطمینان از مناسب بودن طرح با در نظر گرفتن تأثیرات شخصی ، اجتماعی و زیست محیطی برای زمینه ای که در آن استفاده خواهد شد
MIT با دوره های آموزشی آزاد خود روندی را دنبال می کند. یکی از موفق ترین سایت های تجمیع سایت ، Coursera با بیش از ۱٫۵ میلیون کاربر است که طیف گسترده ای از دوره های مقدماتی و سایر دوره ها را برای دسترسی گسترده به دوره آنلاین (MOOC) جمع آوری می کند.
تغییر ایده ها؟
اینکه دوره های آموزشی باز(رایگان) “تغییر لرزه ای” در آموزش عالی را نشان می دهد یا نه باید منتظر ماند. با وجود انبوه سیستم عامل ها و فناوری های به کار رفته و افزایش برنامه های درسی آزاد ، یک گزارش اخیر از ایالات متحده ،خبر از سیستم هایی میدهد که از آموزش تعاملی بصورت آنلاین (ILO) پشتیبانی می کنند و هنوز در مراحل اولیه قرار دارند.
بنابراین ، آموزش و پرورش باید تصمیمات مربوط به فناوری را هدایت کند.