چیزهایی که شما به عنوان یک طراح آموزشی به آنها نیاز دارید

طراحان آموزشی که معمار یادگیری هستند، تجربیات یادگیری معناداری را برای فراگیران ایجاد می کنند.

برای ارائه موفقیت آمیز بهترین خدمات طراحی آموزشی در فرآیند طراحی، ۵ مهارت و مجموعه دانش ضروری است.

طراحی آموزشی ۵ مهارت ضروری

امروزه، حوزه طراحی آموزشی بیشتر بر «ساخت شخصی معنا و تجربه کاربر» تمرکز دارد، نه صرفاً در مورد توسعه مهارت و کسب دانش، که باعث ایجاد بحث‌های زیادی در مورد مهارت‌هایی که یک طراح آموزشی باید داشته باشد، می‌شود.

در اینجا ۵ مجموعه مهارت ضروری وجود دارد که باید برای ایجاد موفقیت آمیز تجربه یادگیری مطلوب برای فراگیران جهانی آماده کنید.

۱٫ دانش مدل های طراحی آموزشی

طراحی آموزشی یک فرآیند است تا یک تمرین آموزشی. دارای یک ورودی برای شروع و یک نقطه خروج برای پایان یا راه اندازی مجدد است. یک مدل طراحی آموزشی انتخاب شده به درستی به تعیین جهت کمک می کند و راهنماهایی برای سازماندهی سناریوهای آموزشی مناسب برای دستیابی به اهداف آموزشی ارائه می دهد.

چندین مدل آموزشی مختلف برای انتخاب در دسترس هستند، مانند ADDIE، ASSURE و SAM.

یک طراح آموزشی واجد شرایط باید بتواند مراحل و مدلی را که با آن کار می کند بگوید و آن را برای سازماندهی مولفه ها و فعالیت های آموزشی نسبی سفارشی کند.

۲٫ تجربه با فن آوری های آموزشی

اگر چه از یک طراح آموزشی انتظاراتی وجود دارد که بر طراحی (برنامه ریزی و ایجاد محتوا) تمرکز کند، اما برای یک طراح آموزشی سودمند است که تجربه دست اول با فناوری های آموزشی داشته باشد.

هدف از دریافت تجربیات فناوری دست اول، تبدیل یک طراح آموزشی به یک «همه کاره» نیست، بلکه ارائه خدمات طراحی آموزشی با کیفیت و مؤثر است.

علاوه بر فناوری‌های آموزشی رایج، مانند نرم‌افزار پردازش متن و سیستم‌های مدیریت یادگیری (LMS)، در اینجا فهرست کوتاهی از چند فناوری آموزشی وجود دارد که طراح آموزشی را تقویت می‌کند.

ابزارهای تصویربرداری از صفحه نمایش

Camtasia، Screencast-O-Matic

ابزارهای تالیف آموزش الکترونیکی

Adobe Captivate، Articulate 360Storyline 360

ابزارهای چند رسانه ای

Adobe Creative Cloud (فتوشاپ، پریمیر، افتر افکت)

ابزارهای ePortfolio

سایت Google، Pathbrite، Wix

۳٫ آگاهی از حق چاپ

یک طراح آموزشی نه تنها شخصی است که محتوای آموزشی موجود را با اهداف آموزشی ترسیم می کند، بلکه آنها همچنین نگهبانانی هستند که تضمین می کنند طرح عاری از مسائل مربوط به حق چاپ است.

این مسئولیت طراح آموزشی است که هر گونه مطالب دریافتی را بررسی کند، پاسخ سوالات مربوط به حق چاپ را آماده کند، و مطمئن شود که همه مطالب انتخاب شده مطابقت مناسبی دارند.

اگر نگرانی مربوط به حق چاپ وجود دارد، طراحی آموزشی می تواند استفاده از منابع منبع باز جایگزین، مانند Creative Commons و منابع OER را پیشنهاد دهد.

برخی از وب سایت ها تصاویر، فایل های صوتی و ویدیویی با کیفیت بالا و بدون حق امتیاز ارائه می کنند، مانند Pexels، Pixabay. اگر بودجه اجازه می دهد، ایجاد محتوای اصلی و قابل استفاده مجدد همیشه مفید است.

در اینجا اطلاعاتی در مورد نحوه برخورد با سؤالات مربوط به حق چاپ هنگام کار با SMEها وجود دارد.

مالکیت معنوی در طراحی آموزشی (فیلم و تصویر)

قانون حق چاپ برای طراحان آموزشی

از کار آموزش الکترونیکی خود محافظت کنید.

۴٫ در نظر گرفتن قابلیت دسترسی

اصول طراحی جهانی برای یادگیری (UDL) پایه و اساس طراحی آموزشی را تنظیم می کند، بنابراین برای طراحان آموزشی عملی است که هنگام توسعه هر گونه محتوای آموزشی، دسترسی را در نظر بگیرند.

جنبه هایی که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از متن جایگزین برای یک تصویر، شرح بسته و رونویسی قابل دانلود برای صدا و ویدئو، لینک های قابل اجرا، سبک های عنوان مناسب در اسناد، و غیره (همچنین، پست طراحی دسترسی را از IHE بررسی کنید: ۵ نکته برای ADA-Compliant طراحی فراگیر.)

۵٫ توانایی انجام تحقیق

اگرچه طراحی آموزشی یک شغل “تحقیقی” نیست، اما به همان شکلی که یک سمت هیئت علمی تحقیقاتی است، مشاغل مرتبط با طراحی آموزشی بیشتر و بیشتر انتظار توانایی “انجام تحقیقات” را دارند، امروزه بیش از هر زمان دیگری.

 اعتقاد بر این است که توانایی انجام تحقیق، یک طراح آموزشی را در کاوش بهترین راه حل های یادگیری حساس نگه می دارد و همچنین می تواند آموزش را با ابتکارات نوآورانه تر، مانند امکان ادغام AR و VR در آموزش، رهبری کند.

به طور خلاصه، با دانش مدل‌های طراحی آموزشی و تئوری‌های یادگیری، یک طراح آموزشی می‌تواند فرآیند طراحی را هدایت کند.

با تجارب فن آوری ها، یک طراح آموزشی آزادی خود را در تبدیل ایده های درخشان به واقعیت افزایش می دهد.

با آگاهی و در نظر گرفتن حق چاپ و دسترسی، یک طراح آموزشی می تواند یک محیط آموزشی را فراهم کند که راحت و موجه باشد.

با تحقیقات مستمر در زمینه های مرتبط، یک طراح آموزشی نه تنها می تواند در لبه برش جهان بماند، بلکه می تواند به یک رهبر نوآور در آموزش تبدیل شود.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: