آموزش های صحیح استفاده از فضای مجازی به دانش آموزان داده نشده است.

عضو کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به نگرانی به حق خانواده‌ها از حضور دانش آموزان در فضای مجازی، عنوان کرد: آموزشی برای استفاده صحیح دانش آموز از فضای مجازی به آن‌ها داده نشده است.

امان قلیچ شادمهر با اشاره به عدم دسترسی بسیاری از دانش آموزان به سامانه شاد، اظهار کرد: بر اساس آماری که مسئولان وزارت آموزش و پرورش به کمیسیون آموزش مجلس ارائه کرده‌اند؛ حدود سه و نیم میلیون دانش آموز فاقد ابزار هوشمند برای دسترسی به اینترنت و شبکه شاد هستند.

 نماینده گنبد کاووس در مجلس شورای اسلامی، یکی دیگر از ایرادات سامانه شاد را عدم استقبال بسیاری از معلمان به جهت استفاده از گوشی شخصی جهت پیشبرد اهداف سازمانی و شغلی دانست و گفت: بسیاری از معلمان به این دلیل راغب به استفاده از “شاد” در گوشی شخصی خود نیستند.

نگرانی خانواده‌ها از عدم آموزش فرزند خود در استفاده از شاد 

عضو کمیسیون آموزش مجلس، یکی از نگرانی‌های به حق خانواده‌ها را وجود آسیب‌های اجتماعی و عدم تمرین خانواده‌ها از تنها گذاشتن فرزند در خانه با گوشی هوشمند و اینترنت برشمرد و گفت: در این زمینه آموزش‌های لازم به دانش آموز داده نشده و از این جهت نگرانی‌های جدی برای خانواده‌ها وجود دارد.

خانواده‌های دو یا چند فرزنده در استفاده از شاد مشکل دارند

وی ادامه داد: مشکل خانواده‌های دو یا چند فرزنده در تهیه گوشی نیز یکی دیگر از مشکلات خانواده‌ها است و خود معلمان نیز به جهت استفاده همزمان خود و فرزندشان از شاد دو چندان با این مشکل مواجه شده‌اند.

شادمهر یادآور شد: یکی دیگر از ایرادات شاد، عدم دسترسی ادمین برای تشکیل کانال یا گروه در سطح مدرسه و شهرستان تمرکز زدایی است که این ایرادات نرم افزاری برای استفاده بهتر از شاد باید هرچه سریع‌تر برطرف شود.

استفاده حدود ۴۰ درصد دانش آموزان در استان گلستان از شاد

وی یادآور شد: در بازدیدی که از مدارس استان گلستان داشتم غالبا تا ۴۰ درصد از سامانه شاد استفاده می‌کردند نکته مهم این است که عده‌ای از دانش آموزان که گوشی یا تبلت ندارند به خاطر اطلاع رسانی غلطی که صورت گرفته که شنیدند که در شاد عضو نمی‌شوند تا نهادهای حمایتی، تبلت‌ها و یا گوشی رایگان به این دانش آموزان اهدا کنند. درصد قابل توجهی از دانش آموزان نداشتن یا شکستن  و یا موارد دیگر را بهانه جویی می‌کردند.

شاد در زمان پیک ترافیک پاسخگوی استفاده کاربران نیست

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: سامانه شاد در زمان پیک ترافیک پاسخگوی استفاده کاربران نیست‌ و البته این موضوعی است که وزیر آموزش و پرورش به آن واقف بوده و در تلاش هستند تا این مشکل برطرف شود که در این مسیر استفاده از سایر نرم افزارهای مشابه خارجی می‌تواند کمک کننده باشد؛ کاری که در مدارس غیرانتفاعی به راحتی صورت می‌گیرد.

سایر مقالات مجله تخصصی آموزش الکترونیکی: